Nu har
eleverna blivit lite mer varma i kläderna. Det är fantastiskt att se att de så
snabbt lär sig att hantera de olika programmen i datorn. Den stora begivenheten
denna vecka var förstås besöket hos mormor Ida, där alla fick prova på att göra
saker som de gjordes förr. Mormor Ida blev mäkta imponerad av att barnen kunde
sjunga hela ”Där uppe i gardinerna”. De imponerar på sina fröknar också, med
att lära sig den ena Hellsingramsan efter den andra. J Det ligger nu några foton på barnens
datorer som är tagna hos mormor Ida.Matten har denna vecka handlat om mönster,
bland annat fick alla skapa ett mönster av olika saker, till exempel
mosaikbitar eller kapsyler, fota det och sedan beskriva det i en text. Vi har
också jobbat med tidslinjer, ett ganska svårt begrepp, men vi hade intressanta
frågor och diskussioner runt det. Vi har övat att bygga med klossar efter
ritningar.
Vi utgick
från stavelsen sa och frågade oss vilka ord vi kunde hitta som innehöll den.
Barnen fick sedan i par skriva ner sådana ord, exempelvis kom de på sak, Saga,
Saltkråkan, salsa, saccosäck, dansa, rosa. Vi skrev ut (nu är skrivaren
inkopplad, hurra!) och ritade bilder till. Vi har också skrivit till foton som
togs hos mormor Ida. På fredagen ägnade vi oss åt abstrakt konst, tittade på
målningar av Hilma af Klint (som
levde på mormor Idas tid), funderade över vad de innehöll och blev till sist
inspirerade att skapa egna bilder.
På vår
första engelsklektion fick barnen berätta om vilka engelska ord de kunde och
sen sjöng vi ”The Muffin Man”.
Veckans mystiska ord: abstrakt
Veckans matteord: tidslinje
Måndag v 38 är det skolfotografering.
Ulrika & Nina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar